Blog

Kalabalıkların Gücü Adına

İnternetin ve özellikle de sosyal medyanın yaygınlaşmasıyla tüketicilere/kullanıcılara ulaşmak daha kolay olmaya başladı. Şirketler/markalar son kullanıcı ile artık daha yakından iletişim kurabiliyorlar. Hatta bu iletişim kimi zaman karşılıklı fayda sağlama şekline de dönüşebiliyor. Bu noktada sizlere yaygın olarak kullanılan “Crowdsourcing” konusundan bahsetmek istiyorum.

Bu terim ilk olarak Wired dergisi editörlerinden Jeff Howe tarafından, 2006 Mayıs ayındaki bir makalede kullanıldı. Crowdsourcing (kitlesel kaynak kullanımı), crowd (kalabalık) ve outsourcing (dış kaynak kullanımı) kelimelerinin birleşiminden türetilmiş bir terim… Crowdsourcing için en genel anlamda, bir şirketin/kişinin bir işi/problemi belirli bir ödül karşılığında kitlelere sunması ve onların önerilerini ve/veya çözümlerini alıp uygulamasıdır diyebiliriz. Yanı sıra, sosyal sorumluluk anlamında gönüllülük esasına dayanan uygulamalar da yapılıyor.

Crowdsourcing terim olarak yeni olsa da içerik olarak önceden de zaman zaman kullanılmıştır. En basit olarak, Wikipedia uygulamasını geniş anlamda bir Crowdsourcing örneği olarak ele alabiliriz. Web teknolojilerinin artık daha da gelişmiş ve güçlenmiş olması ile Crowdsourcing uygulamaları çoğalacak ve etkili bir şekilde kullanılmaya devam edilecektir. 

Crowdsourcing uygulamalarının bazı avantajlarını aşağıdaki gibi sıralayabiliriz.

  • Üretici ile tüketici arasında iş birliği yapılmasına olanak sağlar.
  • Birçok kişinin çözüm önerisi sunması sayesinde geniş çaplı bir beyin fırtınası yaratır.
  • Bir problemin çözüm maliyetinin düşürülmesinde yardımcı olur.
  • İnsanların marka ile daha sıcak iletişim kurmasını sağlar.
  • İnovatif fikirlerin ortaya çıkmasını sağlar.
  • Tüketicilerin edilgen yapıdan etkin yapıya geçiş yapmasına katkı sağlar.

Crowdsourcing konusunda son yıllarda birçok internet girişimi oldu ve olmaya da devam edecek gibi gözüküyor. Yerli ve yabancı bazı internet girişimlerini aşağıdaki web sayfalarında bulmak mümkün

http://www.innocentive.com/
http://www.ideabounty.com/
http://www.jovoto.com/
http://ideaoffer.com/
http://fikirborsasi.com/

Crowdsourcing konusunun, bir yönü ile inovasyon ile temas etmesi hiç kuşku yok ki talep görme ihtimalini daha da yükseltiyor. Son olarak, Crowdsourcing ile ilgili hazırlanmış aşağıdaki videoyu incelemenizi öneriyorum.

http://www.youtube.com/watch?v=Buyub6vIG3Q

Tarih: 20.06.2012 11:07 Yazar: Necip Gözüaçık

Yazar'a Soru Sorun!

eBülten Üyeliği

Tüm yeniliklerimizden haberdar olmak için eBültenimize kayıt olun!